2012. június 4., hétfő

Iskolakerülés, helyett keresés

Sokan kérdeztétek, ezért most összeszedjük, hogy hogyan kerestünk és találtunk iskolát a gyerekeknek.

Amikor én kiköltöztem, akkor a kölkök még az otthoni iskolapadot koptatták, munkám viszont már volt, ezért adott volt a körzet, ahova költözni tudunk, és ahol az iskolát keresni akartam. Szerencsémre a City-ben lévő munkahely egyet jelentett a bárhova költözéssel, mert a vonatok így vagy úgy, de a belvárosban megállnak. Így egész London a "lábunk előtt hevert", ami jó és rossz is egyben. Jó, mert akárhova költözhettünk és nem volt földrajzi megkötés a választásban, rossz, mert London összes iskoláját át kellett nézni.



Amikor keresni kezdtem, abból indultam ki, hogy mi az, amit a gyerekeknek szeretnék. Ez a legkönnyebb, ezt azt ember a saját gyerekének ismeretében "schlagwortokban" összeszedve megteheti = mit várok el egy iskolától, mit szeretnék én és a gyerek elérni. Ne legyünk félősek és ne legyenek túlzott elvárásaink.

Legyünk tisztában azzal, hogy kétféle iskola létezik alapvetően, public schools = nevükkel ellentétben magániskola, és private schools = ingyenes, állami iskolák. Nekünk nem volt anyagi lehetőségünk, hogy a három gyereket fizetős iskolába irassuk be (gyerekenként évi 10.000 fontért), ezért kizárólag állami iskolákban gondolkozhattunk.

Összeszedve az összes elképzelést és tudást a gyerekek részéről, érdemes ellátogatni a Good School Guide oldalra, csak az alapinfók ingyenesek itt, ahol bejelölgethetjük az elvárásainkat az iskolával szemben. Amiket figyelembe lehet venni:

- local authorities: kerület / council, ahol keressük az iskolát: ha nem vagyunk egyikhez sem munkaügyileg kötve, akkor kihagyható. Ha van preferenciánk, akkor kitöltendő, mert segít leszűkíteni a választható iskolák körét.

- vallás: alapvetően a kulturális beállítottságnak megfelelően MINDEN vallást pozitívan fogadnak MINDEN iskolában. Kizárás, kiközösítés nincs, de ha szeretnénk, hogy a saját vallásunknak megfelelő pozitív, támogató és erősítő iskolába járjon a gyerek, akkor érdemes ezt a részt kitöltetni.

- feature: nagyon fontos rész, itt adhatjuk meg a különleges elvárásainkat, elképzeléseinket (amik nem annyira különlegesek, mint mi magyarok gondolnánk)

- SEN: Special Educational Need - egy nagyon fontos szó, ha valakinek szüksége van extra segítségre. Különleges tanulási szükségletként fordíthatnánk (elég bénán), "magyarra" lefordítva olyan gyerekek tartoznak ide, akiket Magyarországon szegregáltak, elkülönítettek, megbélyegeztek, esetenként szüleiket az átlagnál gyakrabban kértek be fogadó órára. Dis- kezdető "rendellenességek", autizmus, hyperaktivitás, tanulási nehézségek MIND ide tartoznak.

Elég naivan úgy kerestem iskolát, hogy legyen tapasztalatuk olyan gyerekekkel, akik nem beszélnek angolul, és angol a második (tanult) nyelvük. English as additinal language a hivatalos megnevezés. Londonban ezt MINDEN iskola alapból tudja, fel vannak rá tökéletesen készülve és remekül, többéves tapasztattal kezelik. Főleg a nagyobb iskolák.

Nekünk van egy SEN-es gyerekünk (Luca), és van két másik, akik az angol nem anyanyelvi szinten - vagy egyáltalán nem beszélték az angolt, viszont érdeklődtek a művészetek (zene, rajz) iránt. Ezek jó kiindulópontok, és amennyire lehetett, megpróbáltam leszűkíteni a keresést, hogy 10 alatt legyen a találat az oldalon.

3 iskola maradt, amiknek megnéztem a részletes weboldalát és az Ofsted jelentését, fórumokat és a szülők értékelését. Megjegyzés: az Ofsted report elég szubjektív, általában a jelentés készítése előtti 3 évre jellemző állapotokat jelenti, nem az aktuális időszakot. NAGYON FONTOS: az iskolákat általában az Ofsted alapján "értékelik", de ezt nem szabad készpénzként venni. A mi iskolánknak anno 2 körül átlag értéket adott az Ofset, ami riasztóan alacsony (1-5ig terjed a skála), viszont nem vették figyelembe, hogy a jelentés készítésénél pont 1 éve volt új igazgatója az iskolának, aki gyökeresen megváltoztatta a tanrendet, a gyerekek hozzáállását és a tanárok motivációját. Nem hiszem, hogy rendszeres olvasóink elhinnék, hogy a Warren Comprehensive egy átlag alatti iskola lenne. Nem hiszem, hogy rendszeres olvasóink elhinnék, hogy a WC nem egy jó iskola, viszont mindent megtesznek a gyerekekért, ahol elfogadják a különbségeket, ahol a fejlesztés és felzárkóztatás nem  különlegesség, nem kötelesség, hanem egyértelmű "feladat".

Nem kell megijedni a helyi "általános" iskoláktól. Több lehetőséget, segítséget adnak teljesen természetesen, mint amit mi otthonról kivándorolt családok remélhetnénk, és sokkal több támogatást adnak, mint amit valaha remélhettünk.

Ha mégsem? Teljesen természetes a váltás. Mi sem abban azt iskolában kezdtünk, amit tavaly kinéztünk. Mégsem bántuk meg, sőt... Nem kell félni, a gyerekek hamarabb asszimilálódnak, mint a felnőttek, hamarabb megtanulják a nyelvet, mint amit álmunkban valaha álmodtuk és sokkal természetesebben illeszkednek be az angol társadalomba, mint legjobb elvárásaink.

És még egyszer, nagyon fontos, a sorrend: 1, munkahely 2, ehhez közel/reálisan jó közlekedéssel  környék/iskola 3, ezek határozzák meg, hol keressünk lakást. Tehát nem gombhoz a kabátot!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése