2011. október 17., hétfő

Luca és az igazgató bácsi

Pár napja kaptunk egy meghívót a suliból, amelyben tájékoztatnak, hogy Nyúl nevű gyermekünk korához képest el van maradva a literacy skills fejlődésben, azaz angolul írni-olvasni nem a 11 évesektől elvárt szinten tud.

Hát, nem voltunk rettentően meglepődve, és természetesen mindketten elmentünk a 17:30-ra meghirdetett általános tájékoztatóra ma. Az iskola színház épületének egyik kamaratermében volt a rendezvény (csak emlékeztetőül, ez egy külvárosi, nem túl jónevű/jóhírű iskola, nem egy elit magánsuli, de azért külön Drama épület van, mi lehet vajon egy drága privát intézményben?), a megnyitó pár mondatot a Headteacher, azaz igazgató, Mr Frederick van Rensburg mondta el.



A lényege röviden, a 7. évfolyamot, azaz elsős secondary school diákokat az első hat hétben felmérték mindenféle szempontból, ki hová sorolható jelenlegi képességei, érdeklődése alapján, és különösen nagy hangsúlyt fektettek az írás-olvasás-szövegértés részre, hiszen enélkül semmit nem fog tudni a gyerek elsajátítani, legyen bármilyen okos amúgy, és ez igaz az angol anyanyelvűekre is. 58 diák maradt fenn a rostán, hozzájuk felvettek a hagyományos tantestület MELLÉ három főállású tutor-t, kb korrepetítor magyarul, akik semmi mást nem csinálnak, mint ezeket a srácokat segítik, az órarendet úgy igazítva, hogy heti 2x30 percet foglalkoznak egyénileg mindegyikkel: nem nagycsoport, nem kiscsoport, nem "anyuka baj van a gyerekkel, tessék tanárt fogadni mellé, vagy mehet a kisegítőbe".

Hathetes ciklusokat állítottak fel, hogy a diák semmiből ne mulasszon túl sokat, tehát nem törölték mondjuk egy tantárgyát, mint Csipinek az angolt (NEM szemrehányás Kati néni/Béla bácsi!!!), hanem nem kis szervezéssel tovább igazították az egyéni órarendeket. Emellett vett a suli egy Lexia nevű oktató, oktatást segítő szoftvert, ami minden egyes tanulót egyénileg értékel, javaslatot tesz, mely területekre kell koncentrálni. Nyilván nem tévedhetetlen, de mivel az ilyen tanulókról állandó konzultációt tartanak az angoltanárai, szaktanárai, Lucának a SEN tanárai, és most már a tutor, meg hozzácsapják a gépi intelligenciát is ebből már lehet szakmai véleményt alkotni. Valamint a szülők kapnak hozzáférést a gyerek személyre szabott Lexia feladatsorához (ja, ezt sem kellett megvenni, megbeszélni okosba',  megvesztegetni valakit, hazudni vagy ilyesmi, ez az alapoktatással JÁR a 3,5 hónapja ideköltözött, nyomorult kelet-európainak is, és nem éreztetik vele, hogy olyanokban részesül, amit odahaza vagy nagyon sok pénzért, vagy leginkább sehogyan sem kaphatna meg).

Az igazgató itt elmondta, hogy az előző években ezt a figyelmet később kapták meg a gyerekek, ő két éve igazgató itt, előtte helyettes volt,  8-9-10 évfolyamban, mondván, jaj, mindjárt GCSE, (ez kb érettségi, 16 évesen, a 11. évfolyam végén, ennek eredménye döntően befolyásolja, ki tud továbbtanulni az ún. 6th form-ban, ez kétéves előkészítő a főiskolára/egyetemre) , nem jók az eredmények, csináljunk valamit. Ezt most a vezetés megváltoztatta, és a kezdet kezdetén próbálja megfogni a problémás eseteket. Nos, a korábbi gyakorlat heti 3x10 perc volt, később elkezdve, azzal egy tanév alatt átlagosan 1,5 évet javítottak a literacy age-en, azaz a valós írás/olvasás tudáson. Most az erre szánt idő  duplázódik, kibővül egyéni oktatással, plusz otthoni hozzáféréssel, szóval ennél is jobb eredményeket várnak ettől a rendszertől, úgy gondolom, teljesen reálisan.

Jelen volt a három tutor is, lehetett velük is beszélgetni, kiderült, hogy Luca a kevesebb, mint hat éves szintet hozza, ami nem csoda, elég sokan vannak így, friss bevándorló mind. Ezért ő átkerült máris egy emelt szintű ESL (English as Second Language) tanárhoz, aki húsz éve foglalkozik ilyen esetekkel, de a programban persze ugyanúgy benne marad.

Eközben az igazgató úr (kb velem egyidős lehet, azaz fiatal , hehe), körülsétált, van-e kérdés, mondtuk kinek a szülei vagyunk "oh yes, Luca, the Hungarian girl, and her brother!". 1.200 gyerek jár a suliba, de Nyusszancsot már a diri is jól ismeri...Megnyugtattak, a non-English anyanyelvűek rendszeresen lekörözik a bennszülötteket, igen rövid idő alatt. Hiszek neki, ő Dél-Afrikából jött hat éve, az ötéves fia most tanulja az angolt, otthon afrikaans nyelven beszélnek, a nagyobbik fia meg évfolyamelső, itt tanult meg angolul.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése