ÁLLÁSKERESÉS
A "betelepülésünk" talán
legfontosabb része, hiszen valamiből meg kell élni és a
számláinkat ki kell fizetni. Ideje állást keresni.
Rengeteg tévhittel és előítélettel
találkoztam azóta, hogy eldöntöttük, itt próbálunk szerencsét.
Nem tudok minden szektorra érvényes okosságokat leírni, inkább
általános dolgokról lesz szó, megfűszerezve a saját
tapasztalataimmal.
Korábban már említettem is, hogy
angol nyelvtudás nélkül nem lehetetlen, de macerás, és főleg
nem kifizetődő dolog állást keresni, már ami az elvárható
jövedelmet jelenti. Ráadásul (és erre egy későbbi bejegyzésben
fogok majd kitérni) minél alacsonyabb bevétellel számolunk, annál
nagyobb tartalékot érdemes kihoznunk, mert a különböző
juttatások átfutási ideje 6 hónap!
Vágjunk bele. Még indulás előtt!
1. CV
Angolul, természetesen, és az angol
szabványnak megfelelően. TILOS fényképet és személyes adatokat
feltüntetni. Ezek ugyanis megkülönböztetésre adhatnak okot, és
ha ilyet adunk be, inkább azonnal elutasítják olvasatlanul is. Ami
KELL: név, cím, mobil szám és e-mail cím.
Ezen kívül kizárólag a szakmai és
tanulmányi adatokra, valamint az elsajátított képességekre
kíváncsiak felsorolás szerűen. Max 2 oldal legyen és laza,
áttekinthető. Ömlengeni tilos, vázlatpontokat szeretik. Már csak
azért is, mert a beküldött papírhegyeket manapság már gépek
"nézik át" először, megszűrve az elolvasandó és
kezelendő iratmennyiséget Egy-egy pozícióra nem ritka, hogy
naponta 4-500 jelentkezés érkezik. Léteznek ingyenes CV-review
oldalak, érdemes igénybe venni őket. Egyszer lehet átnézetni az
önéletrajzunkat, és az ellenőrök pontokba szedik a
hiányosságokat. Javítani csak pénz ellenében hajlandóak, de a
feldobott összegzés alapján magunk is át tudjuk írni a
pályaművünket.
A Monsteren található egy-két jó minta, ezekből érdemes mazsolázni.Ha jól emlékszem, akkor én a TotalJobs-on kértem reviewt. A neten fellelhető sablonokhoz képest ezen jól látszik, hogy a felsorolásnál nem mondatokat, hanem kulcsszavakat használ. Szellősebb,áttekinthetőbb lesz tőle a CV, hamarabb megtalálják a lényeget benne.
A Monsteren található egy-két jó minta, ezekből érdemes mazsolázni.Ha jól emlékszem, akkor én a TotalJobs-on kértem reviewt. A neten fellelhető sablonokhoz képest ezen jól látszik, hogy a felsorolásnál nem mondatokat, hanem kulcsszavakat használ. Szellősebb,áttekinthetőbb lesz tőle a CV, hamarabb megtalálják a lényeget benne.
Az önéletrajzunkat el lehet készíteni
előre, de legyen már rajta az angol lakcímünk és az angol
telefonszámunk is (éljen is a vonal), mert magyar számot max.
akkor fognak felhívni az ügynökök, ha négydiplomás agysebészek
vagyunk minimum 8 nyelv felsőfokú ismeretével. És még akkor sem
biztos.
Érdemes azt is tudni, hogy itt másképp
csengenek a telefonok (két csöngés, szünet, két csöngés,
szünet...). Nem csak az angol számok, hanem minden mobil. Ha
kiviszünk innen egy angol számot, az Magyarországon ugyanúgy fog
csörögni, mint egy átlagos magyar mobil. Ergo aki hív minket,
azonnal tudni fogja, hogy nem a szigeten tartózkodunk. Fedőszövegről
és megfelelő feltöltött egyenlegről az esetleges roaming miatt
előre kell gondoskodni! Még véletlenül se azzal kezdjük, hogy
hát mi még nem is költöztünk, majd csak fogunk, mert azonnal
elköszönnek és kiírnak az adatbázisból. Hazamentünk látogatni,
ügyet intézni stb. és már 2-3-x nap múlva újra UK-ban vagyunk
és állunk az interjú elébe.
Annyi CV-t kell készíteni, ahány
tipusú munkára szeretnénk jelentkezni. Ez azért fontos, mert
más-más területre más előnyöket és tapasztalatokat kell
kihangsúlyozni. Átlagos CV pont semmire sem jó. Nézzünk ki pár
tetszetős állásajánlatot, és szépen írjuk bele az ott
feltüntetett kívánalmakat, mint előzményt és tudást. 5-6
részletes munkaköri leírás alapján nagyon jól használható
önéletrajzot lehet rittyenteni.
Azt gondolom nem kell mondani, hogy
hazudni nem érdemes. Egyrészt aláíratnak előbb-utóbb egy
nyilatkozatot, hogy a CV-ben szereplő minden adatunk, végzettségünk
és képességünk megfelel a valóságnak (került ilyen miatt már
itt börtönbe nem egy ember), másrészt a skills részben
szereplőeket keményen tesztelni is fogják alkalomadtán, még
mielőtt jövendőbeli munkaadónk elé kerülnének adataink.
Milyen területre menjünk? Ősi
törvény szerint itt többre értékelik a tapasztalatot, mint a
papírokat, ráadásul itt kb. ugyanannyit kell fizetni egy kezdőnek,
mint egy 35 éve a szakmában lévőnek, és a szabadságok sem nőnek
az életkorral. Ennek vannak előnyei és hátrányai is. 45 évesen
nem tudunk elmenni 3 hónap fizetett szabadságra, viszont nem is
fognak emiatt diszkriminálni minket, hiszen gondoljunk csak bele,
ezt a munkaadónak fizetnie kell, és még helyettesítésről is
gondoskodhat. Itt 28 nap az átlagos éves szabadság, kiemelt
vezetők kaphatnak szerződésükben előre meghatározva +10 napot.
Így ha ugyanarra az állásra jelentkezik egy kezdő és egy "vén
róka", tuti, hogy utóbbi nyer, mert rengeteg tapasztalata van,
és nem is kerül sokkal többe, ellentétben a magyar példákkal.
Kezdőként persze ez gáz, de erre
találták fel a diákmunkát és a charity shopokat, ahol
ingyenesen lehet munkatapasztalatot szerezni. Enélkül már szinte
lehetetlen fizetős álláshoz jutni, még diplomával is. Egyszerűen
jövendő munkáltatónk szeretne biztosra menni, hogy nem kell 3 hét
múlva újra kezdenie a kiválasztási folyamatot, és nem kell
minden egyes munkafázisnál fogni valakinek az új ember kezét.
A fentiek miatt is hiába van
számítástechnikai diplománk, ha eddig csak kocsit szereltünk,
akkor előbb fogunk egy műhelyben állást kapni, mint egy jól menő
irodában egy asztalt. Ergo fához a vaskarikát. Nézzük végig
eddigi munkatapasztalatainkat, és ez alapján soroljuk be magunkat
valamilyen területre, aminek megfelelő CV(ke)-t gyártunk.
2. Jobsearch
Ha készen van az önéletrajzunk,
akkor irány a net. Leszámítva a raktári/mosogatói/takarító állásokat, ma már nincs lehetőség kinyomtatott CV-vel házalni. Rengeteg álláskereső portál létezik, vannak
külön városokra és szakmákra szakosodottak, és vannak
általánosak. Tapasztalatom szerint elég kettőre jelentkezni: Reed
és a Jobsearch. Így is fogunk dupla ajánlatokkal találkozni
(mindkét oldalon hirdet ugyanaz a cég), de jóval kevesebb átfedés
van, mint ha még 4-5 oldalt pluszban nézegetünk.
Az elkészült CV-nk alapján regisztráljunk be ezekre az oldalakra, és készítsük el a profilunkat. Ez azért jó, mert
1. nem kell minden egyes alkalommal
csatolni a CV-t, ha kinézünk egy állást, vagy külön írogatni
(ha egyáltalán van erre lehetőség) az ügynöknek, csak "Apply"
gomb és kész;
2. lehetőség van nyíltan állást
keresni, így ellenkező irányból is működhet a pályáztatás
(head-hunting)
3. ajánlatokkal bombáz az oldal a
profilunknak megfelelően.
Minden esetben kérjünk e-mail listát
a postafiókunkba, ami ugye nem a cuncimokus@freemail.hu vagy hasonló
beszédesen rossz cím, hanem egy független, erre a célra
létrehozott nemzetközi (gmail, hotmail) fiók a polgári nevünkkel.
Az általunk megadott kritériumok szerint naponta 1-2 alkalommal a
legújabb lehetőségeket fogjuk így megkapni, még keresgélnünk
sem igazán kell. A kritériumok (zárójelben azok, amik nálam
szerepelnek):
- specialism: legfontosabb, ez a
keresés alapja (Admin, secretarial PA)
- Roles: max. 5 kategóriát adhatunk
meg (bilingual/multilingual; executive assistant, executive PA,
office manager; PA)
- preferred work location (London)
- job type (permanent, temporary)
- hours (full time)
- minimum salary (30,000 / year, 15 /
hour)
Csak olyan hirdetéseket fogunk
megkapni, ami mindezekre érvényes.
Jelenleg csak a reed adatbázisában,
csak Londonban több, mint 20.000 hirdetés található. Azonnal
látható, hogy nem lesz energiánk egyesével végignézni. A CV
részben leírtak szerint válasszunk kategóriát a 42 felkínált
lehetőségből. Most a lekeresettebbek a salesesek, IT people és a
könyvelők.
Tovább szűkíthetjük a találatokat
a konkrét állás megnevezésével, ezt azért jó használni, mert
mondjuk nem mindegy, hogy milyen területre szeretnénk (tudunk)
elhelyezkedni. Az érdektelen hirdetések tömegét itt kell
megszűrni második lépésben - ha a kezdeti lelkesedéskor ezt nem
akarjuk megtenni, akkor kb. a harmadik napon sikítva térünk vissza
erre az opcióra.
Munkahely: stílusosan a várható
lakterünkhöz közel, vagy ha nem vagyunk ennyire röghöz kötöttek,
akkor kihagyhatjuk. Londonban több állásajánlat van átlagosan,
és picit magasabbak a bérek, a közlekedési áraknak és az
ingatlanáraknak megfelelően. Bizonyos típusú állások bizonyos
területekre / városokra korlátozódnak, ezért bár szép hely
Brighton, nem feltétlenül jó döntés ott lakni és mondjuk az
EasyJetnél (Luton/Gatwick) a reptéren állást keresni. Több
választós opció: megjelölhetjük Londont és Edinburgh-t is.
Job type: Amik közül választani
lehet: permanent = állandó, temporary = ideiglenes, contracted =
szerződéses. Kezdetnek jelöljük be mindet. Itt nem diszkrimináció
a temp állás, sőt a legtöbb ilyen, mert a próbaidőt is így
fedezik (temp to perm) és a szülésin lévő kismamákat is így
helyettesítik (maternity cover).
Hours: part time = részmunkaidő, full
time = teljes munkaidős állás. Mindenki maga dönti el, előbbi
általában vagy 4-6 órás, vagy bizonyos napokra, napszakokra
vonatkozó ajánlatokat tartalmazza. A full time job itt heti 35-37 órát
jelent.
Salary: évi bruttó bér - állandó
munkakörben jelölik meg, óránkénti díjért a temp-ek és a
szerződésesek dolgoznak. Ha valamelyik opciót a típusnál nem
jelöltük meg, akkor értelemszerűen nem kell a megfelelő
bérigényt kitölteni. Mielőtt bármit beírnánk, ne írjunk be
semmit. Aztán a hirdetéseknek megfelelően kialakulhat egy
elképzelésünk a munkakörben szokásos bérekről, illetve az
általunk preferált fizetésről. Ha a kettő nagyon távol áll
egymástól, akkor keressünk egy másik szektort. Anno én benéztem
a könyvesbolti eladói (vezetői) állásokat, és megállapítottam,
hogy inkább titkárnőnek megyek egy bankba. Durván kétszeres
szorzóval.
3. Jelentkezés
A beáramló e-mailtömegekkel
általában reggel 6-7 óra között találkozhatunk, és ekkor
ugorjunk is neki, hogy a mi application-ünk legyen legelöl. Nem
mintha ez számítana, de hátha... Esetleg egy újabb adaggal is
meglephetnek minket kora délután is, ekkor kezdhetjük az egészet
előröl. A munkakeresés felér egy fél állással még akkor is,
hanem járunk interjúkra, azzal együtt pedig elviszi az egész
napunkat. Ezt csak azért érdemes tisztázni, mert lehet mellette
krumplit sütögetni a Mekiben, csak nem biztos, hogy megéri.
Olvassuk el figyelmesen a megadott
feltételeket és az ajánlatokat, és döntsük el, hogy
szeretnénk-e azon a helyen dolgozni. Ha igen, akkor nyomjuk meg az
"apply" gombot, amire a beépített önéletrajzunk azonnal
az ügynökségnél landol. Minél több helyre jelentkezünk, annál
előbb kapunk munkát. Nem kell szerénykedni és táblázatot
vezetni, inkább mint süket a csengőt, nyomni a gombot.
A legtöbb helyről egy automata
visszajelzést küld, hogy beérkezett a jelentkezésünk, de sorry,
csak azokkal veszik fel a kapcsolatot, akik szerintük megfelelnek a
követelményeknek. És ezt halál komolyan is kell venni. Ha nincs
meg az 5 éves gyakorlatunk, de ez kiemelten feltétele a
munkavállalásnak, akkor ne is koptassuk a billentyűzetet. A már
említett gépi feldolgozásban már ki is estünk az első szűrőn.
Ugyanez igaz a nyelvismeretre és az összes "skills"-re és
elvárt végzettségre.
Speciális területekre kevesebben
jelentkeznek, tucatállásokra akár több százan is. A reed ilyen
szempontból is jó hely, hogy azonnal látni hányan ugrottak a
hirdetésre, illetve lehet úgy is szűkíteni, hogy csak azokat
listázza, amire nagyon kevés jelentkezés érkezett.
4. Time is money
Nagyon leszűkített keresésnél és
magasra tett (kereseti) lécnél előfordulhat (tuti), hogy tovább
tart átesni a gépi szűrőn és egy emberi hanggal találkozni.
Első UK állásnál érdemes picit alacsonyabbra helyezni az
igényeket, ugyanis az igazi szaftos angol referencia
megfizethetetlen és nagyban befolyásolja további munkáinkat és
lehetőségeinket.
Ez egy jó nagy buktató is egyben. Ha
túl alacsony a kerítés, akkor nagyon gyorsan kapunk állást,
viszont nehéz lesz eljutni a kívánt álompozícióba. Ha túl
magas a léc, akkor meg hetekig várhatjuk a telefonhívást. Saját
példa: míg általánosságban keresgéltem, rájöttem, hogy mivel
még otthon PA-ként dolgoztam egy angol cégnek angol főnökkel, a
leggyorsabban akkor fogok elhelyezkedni, ha ugyanezt csinálom itt is
(ráadásul a főnököm visszaköltözött ide és a Specsavers-nél
van vezető beosztásban, és vállalta, hogy referenciát ad).
További lapozgatások közben kitapogattam, hogy évi 14.000 -
65.000 között van egy titkárnői fizetés, tapasztalat és
szektorfüggően. Előbbi egy kisebb cég klasszikus kávéfőző
Gizike-szerű állása, utóbbi egy nagyvállalat vagy bank
tapasztalt EA (executive assistant) bére.
Ergo, ha az utóbbi a cél, akkor az
előbbiből nehéz odavakarózni. Ritkán lehet kétszeres bérugrást
csinálni egyik helyről a másikra. 10-30% között lehet
előrelépni, de annak is "oka" kell, hogy legyen. Itt
nincs akkor infláció, hogy azért keressünk jóval többet, mert
ugrott a dátumszámláló. Mivel az átlagos PA bér 30-35 ezer
körül van, én belőttem a 20.000-es minimumot. Már csak azért
is, mert ugye multilingual, és azt díjazni szokták (bilingual =
angol+magyar, multilingual = angol+magyar+még egy nyelv). Két hét
alatt elhelyezkedtem, ami majdnem rekord :) 13 font / óra lett a
kezdő fizetésem, de ráadásul bankban sikerült elhelyezkedni.
5. Az első emberi hang
Jelentkeztünk az állásra, a gép
kidobott minket (is) és az HR-os fejvesztve telefonál, hogy tényleg
érdekel-e minket az állás. Ha nagyon passzolunk a leírásba,
akkor a kettő között kb. 10 perc telik el. Mivel már rutinosan
több száz jelentkezést nyomtunk le addigra, fogalmunk sem lesz,
hogy ki és miért keres minket (én pl. rendszeresen így jártam,
első állásomnál még az sem rémlett, hogy egyáltalán én
ilyenre jelentkeztem, de kedvesen bólogattam). Itt jön a következő
buktató: tudni kell annyira angolul (és esetleg a sokadik
nyelvünkön), hogy telefonban le tudjunk bonyolítani egy
mini-interjút. Pár dologra rá fognak ugyanis kérdezni, van aki
képes és felsoroltatja a CV állomásait, de általában csak egy
időpont egyeztetés végett jelentkeznek, hogy az ember bemenjen és
bekerüljön az adatbázisba.
Itt jön a "legyünk már kint a
helyszínen" tanács, mert az interjút 1-2 napon belül le
szeretik zavarni. Első állásomnál ez aznap délutánra esett.
Csütörtök reggel 9-kor jelentkeztem, 9:10-kor csörgött a telefon
és délután 4-kor ott mosolyogtam az irodában Gemmánál. Fontos: akkor is
érdemes elmenni, ha nem pont az álom-munka az amire jelentkeztünk,
mert egy ilyen ügynökség sok olyan ajánlattal is találkozik,
amit be sem listáznak az álláskereső oldalakra, hanem saját
adatbázisukban találnak 5-10 jelöltet és azzal kezdik el a
válogatást.
6. Az interjú
Öltöny-kiskosztüm variációban,
frissen és vidáman megjelenünk 15 perccel KORÁBBAN a megbeszélt
helyen és türelmesen várakozunk. Közben lefényképeznek és
kapunk egy adatlapot, egy szerződést és egy banki nyomtatványt,
amit kitöltögethetünk. Az elsőn azok az alapvető személyes
adatok szerepelnek, amiket a CV-be tilos betenni, plusz olyan
viccesek is, mint nemi hovatartozás (ffi, nő, transgen, egyéb),
vallás, bőrszín, szexuális orientáció stb. Ezekre nem kötelező
persze válaszolni, de erősen ajánlott. Itt kell nyilatkozni a referenciáinkról is. Visszamenőleg 2-5 évre minden munkáltatót meg kell nevezni, akinél le is fogják ellenőrizni, hogy valóban ott dolgoztunk-e és tényleg megfelelő munkaerőnek bizonyultunk-e, távozásunk körülményei pedig nem hagytak maradandó negatív nyomot a cég életében.
A második egy szerződés, amit azért
kell kitölteni, hogy ha hirtelen találnak állást nekünk, akkor
már ne kelljen ezért bevánszorogni, viszont mehetünk azonnal
dolgozni. Utóbbi pedig az NI számunkat (társadalombiztosítási
szám) és a bankszámlaszámunkra vonatkozó kérdéseke tartalmazza,
a bérszámfejtés miatt és hogy hova utalják a jól megérdemelt
munkabérünket.
Nekem az első állásnál egyik sem
volt. NI-ról később bővebben, de nem feltétele az alkalmazotti
munkavállalásnak. Ilyenkor képeznek egy ideiglenes NI számot, ami
így néz ki: TN nnhhéé, vagyis TN = temporary number, és utána
libasorban a születési időnk visszafelé. Ezt minden munkáltató
tudja, nekünk nem is kell ezzel foglalkozni. Bankszámlát is csak
jóval később nyitottam, pusztán lustaságból, a lakhelyemhez
képest elég messze volt a Barclays, a munkahelyemmel viszont pont
szemben. Az időt pedig sajnáltam az ügyintézésre, előbb állást
akartam szerezni.
A konkrét interjún a CV-nket kell
elmesélni feltuningolva. Ez alatt a kb. 30 perc alatt normálisan és
nyugodtan kell viselkedni és maximálisan önmagunkat adni. Külön
könyvet lehetne írni arról, hogyan és mit mondjuk és mikor.
Utána lehet nézni neten, könyvesboltokban, itt most nem szeretnék
erre kitérni.
Ha a megbeszélés után a konzulensünk
még mindig megfelelőnek tart az állásra, akkor következik a
konkrét pozíció kibelezése. Ilyenkor sokkal több információt
kapunk, mint a netes keresgélés közben, ugyanis olyan dolgok is
elhangzanak, amiket nem feltétlenül kell/akarnak közölni amikor
meghirdetik az állást. Ez először is maga a cég neve és a
konkrét cím. Ritkán lehet az ajánlatból kitalálni, hogy kinél
kell dolgozni. Előkerül a részletes munkaköri leírás az elvárt
munkaórákkal, esetleges extrákkal, fizetéssel együtt. Ha
mindezek után is rábólintunk, akkor az ügynök továbbítja az
adatainkat a megbízójának. Sikerdíjasok, tehát az az érdekük,
hogy a legjobb munkaerőt tolják be a lehető legmagasabb bérrel.
Bizonyos munkakörök betöltéséhez
teszteket is kell végeznünk. Nekem fordítani kellett, és egy fura
program segítségével mérték az Office készségeket, azaz
tesztelték az Outlook, Word, Excel tudásomat valamint a gépelési
sebességemet. Előbbieket szerencsére mindig advanced kategóriára
löktem, utóbbit pedig 74 wpm-re (szó/perc). Ezeket online is lehet
gyakorolni. Multilingual jelentkezéseknél mindig előkerül egy
olyan HR-os, aki végigmegy az alap interjún a megjelölt nyelven
is. Brahiból ne jelöljük meg pl. az oroszt, ha nem tudunk
társalgási szinten ÉS szakmain is elkarattyolni, mert örökre
elvágjuk magunkat annál az ügynökségnél.
7. Második forduló
A második fordulót a cég HR-osa
végzi és szinte megfelel az ügynökségi interjúnak azzal a
kivétellel, hogy itt tilos bérről beszélni. Az a konzulens
feladata.
Utána kell nézni a neten a cégnek,
mert elvárják, hogy felkészülten kerüljön oda az ember, és
össze kell írni egy pár kérdést, amivel az érdeklődésünket
mutathatjuk a pozíció/cég iránt. A jó ügynökség erre
egyébként felkészíti a delikvenst, és vastag dokumentációval
küldi útnak, ami pontos leírást tartalmaz arról, hogy mit várnak
el tőlünk, mit kell és mit tilos az interjú alatt mondani. Ezek
megint olyan dolgok, amik a neten is fent vannak.
8. Harmadik/negyedik/ötödik forduló
Amennyiben a cég személyzetise is úgy
gondolja, hogy megfelelhetek az állásra és átmentem a corporate
vágódeszkán, akkor jön maga a reménybeli főnök és/vagy a team
akiknek dolgozni fogunk. Ez egy sok körös buli lehet, attól
függően, hogy milyen előírások/elvárások vannak az új
alkalmazottakkal szemben. Általában elmondható, hogy a HR-es azt
figyeli, hogy vonalasan megfelelek-e az állásra és a céget
általánosságban tudnám-e képviselni (corporate identity).
A sokadik fordulóban azokkal
találkozunk, akikkel napi közvetlen munkakapcsolatban kell lennünk.
Közöttük lesz olyan, aki eldönti, mennyire vagyunk
jópofák/vaskalaposak/merevek, és szeretnék-e velünk leélni
ébren töltött napjaik 75%-át. Persze szakmai szempontok is
számítanak, de itt már nem azon van a hangsúly, hogy be tudjuk-e
kapcsolni a számítógépet, vagy láttunk-e már repülőjegyet.
9. Kezdjünk dolgozni már végre
Pár nap és pár hét is eltelhet a jelentkezés és a munkába állás között. Ha mi vagyunk a kiválasztottak, akkor az ügynök igen boldogan jelentkezik és elküldi még egyszer a konkrét adatokat a pozícióval kapcsolatban. Kapunk egy időpontot és egy nevet, akinél és amikor jelenésünk van az első napunkon. Ezután fájdalmas órák / napok jöhetnek, amíg elkészül a belépőkártyánk, élesítik a login-unkat és megtaláljuk a büfét.
PS.
Az első állásomnál kizárólag az
ügynökkel találkoztam (említettem, csütörtök), és miután
péntek és hétfő munkaszüneti nap volt, ezért kedden igazolták
vissza, hogy szerdán már kezdhetek is. 9 hónapot húztam le,
elődöm szülési szabadságon volt. Mostani állásomnál viszont:
nem én jelentkeztem az állásra, hanem a bankból kerestek meg -
látták a CV-met a reed-en, hogy munkát keresek, ők meg engem.
Egyből a főnököm interjúztatott, HR-est azóta sem láttam, csak
telefonon tárgyaltam velük. Most is ideiglenes szerződésem van,
amit utólag akkor írattak alá, amikor már le volt beszélve
minden konkrétum. Így is négy nappal később kezdhettem, mert itt
végigcsináltak egy biztonsági ellenőrzést is (erkölcsi
bizonyítványt kértek le, pénzügyi adatokat ellenőriztek - nem
csináltam-e magáncsődöt).
Tehát vannak leírt szabályok és
ügymenetek, de ettől el lehet térni. Más területen valószínűleg
más sajátosságok vannak, de vázlatszerűen ki lehet ebből is
indulni. Tanári pályánál pl. érdemes utánanézni, hogy milyen képesítést fogadnak itt el, illetve milyen kiegészítő lépcsőkön kell átmennünk ahhoz, hogy itt is taníthassunk.
A helyi munkaközvetítő irodát (JobCenter) nem ajánlom. Alkalmi munkákra és inkább szakképesítéssel rendelkezőkre álltak be, irodai munkából is olyanok futnak oda be, amikre vagy a neten lehet csak / is jelentkezni, vagy olyan alacsony bért tudnak felajánlani, hogy nem nagyon kapnak megfelelő jelölten a megszokott útvonalon.
Ha valaki beszéli a nyelvet és magasabb végzettsége van, tapasztalatokkal is rendelkezik, akkor egyébként is vállukat vonogatva mosolyognak, hogy ők itt nem igazán tudnak segíteni. Nyomtasd ki a tetsző állásokat, menj haza és írjad meg a CV-det, és jelentkezzél.
Folytatás következik: vállalkozás (self-employment) by M
A helyi munkaközvetítő irodát (JobCenter) nem ajánlom. Alkalmi munkákra és inkább szakképesítéssel rendelkezőkre álltak be, irodai munkából is olyanok futnak oda be, amikre vagy a neten lehet csak / is jelentkezni, vagy olyan alacsony bért tudnak felajánlani, hogy nem nagyon kapnak megfelelő jelölten a megszokott útvonalon.
Ha valaki beszéli a nyelvet és magasabb végzettsége van, tapasztalatokkal is rendelkezik, akkor egyébként is vállukat vonogatva mosolyognak, hogy ők itt nem igazán tudnak segíteni. Nyomtasd ki a tetsző állásokat, menj haza és írjad meg a CV-det, és jelentkezzél.
Folytatás következik: vállalkozás (self-employment) by M
It's really jobsearch and reeds.co.uk are really rocking..
VálaszTörlésJob Board Research