BANKSZÁMLANYITÁS
Miután megérkezett a jogosítványunk,
elindulhatunk egy szimpatikus bank irányába. Tapasztalatom szerint
érdemes odafigyelni, mert jó pár bank még nem ajánlja kapásból
a nulla fontos számlákat, hanem mindenféle feltételhez (legalább
fél éves számlatörténet vagy egy éves fizetős banki előélet
stb.) köti az ingyenességet. Nekünk a Barclays-nál van számlánk,
Norci a NatWestnél nyittot. Angol jogosítvánnyal ez kb. 20 perces
mutatvány, nélküle kicsit tovább tart, mert igazolnunk kell az
angliai lakcímünket vagy egy könyvelővel, vagy a választott
orvosunkkal, és három havi angol nyelvű magyar bankszámlakivonatot
és angol nyelvű magyar vagy helyi közüzemi számlákat is kell
prezentálnunk.
Marci és Norci ingyenes csomagot
kértek, amihez VISA kártya is jár (online-offline használható).
Én prémium ügyfél vagyok, amiért 15 fontot fizetek havonta,
viszont a kocsinkra egy teljes Európára is érvényes un.
Break-down coverral együtt (ha bárhol lerobban a kocsi, jön a
sárga angyal, és vagy azonnal javít, vagy ingyenes elszállít,
javít és még minket is elszállásol, és/vagy azonos kategóriájú cserekocsit ad), telefonbiztosítással,
utas és poggyászbiztosítással meg hasonló finomságokkal.
Átutalás, pénz felvétel, lekötés, csekkfüzet, homebanking és
minden vacak ami a napi bankoláshoz kell TELJESEN INGYENES.
Kártyadíj, nyomtatási díj, dátumfelár, jatt és lezárási
jutalék nincs.
SZÁLLÁS
1. A kezdetek
Érdemes otthonról elintézni az első
időszak szállását, mert nem költséghatékony az utcán
bóklászva éjjeli menedéket keresni. Több variáció is szóba
jöhet, lehetőségek és ízlések szerint
a) Ismerősök, barátok: nagyon
egyszerű, előnye, hogy a kezdeti
adminisztrációban-álláskeresésben-lakáskeresésben is tudnak
segíteni, támogatnak és "pótolják" a családot - innen
biztosan záros határidőn belül tovább kell lépni.
b) Szálloda: nagyon drága, de ha
valaki luxusra vágyik, akkor hajrá. Pénztárcánknak megfelelően
nagyon gyorsan el kell hagyni az épületet, és nem biztos, hogy
addigra rendeződnek állás-szállás ügyeink. Inkább spóroljunk
és ne ezt a változatot részesítsük előnyben.
c) Bed-and-breakfast: meglehetősen
normális árak, maximális függetlenség, no segítség, akár két
nap után tovább állhatunk, nincsenek kötelezettségek sem.
d) Magyar közvetítők: főleg nagyobb
városokban vannak, saját irodával ajánlanak elsősorban szállást,
beköltözőknek ügyintézési segítséget. Nem olcsó, a szállások
nagy része pedig egy lepukkant koleszra emlékeztet, amit senki nem
takarít, és ha az ember kifogja, akkor a kedves lakótársak az
ebédlőasztalra hamuznak és idétlen tanácsokat osztogatnak. Az
újabb épületekben egy szoba pedig annyiba kerül, mint egy
komplett háromszobás lakás bérlése.
Előnye, hogy szinte azonnal kaphatunk
szállást, otthonról is intézhető a budapesti képviseleten
keresztül. Kiterjedt kapcsolatrendszerüknek köszönhetően gyorsan
lehet álláshoz jutni, segítenek bankszámlát nyitni és az
ügyes-bajos hivatali ügyeket intézni. Képesek lakcímigazolást
adni jogosítvány nélkül érkezőknek, vagy azoknak, akik nem
szeretnék lecserélni a magyart. Rövid és középtávon
használhatóak, inkább azoknak, akik még nem igazán döntötték
el, hogy maradnak vagy visszamennek, nem vagy alig beszélnek angolul
és nagyon keveset keresnek.
Hátrányai több rétűek. Nagy zömmel
itt olyanok laknak, akik nem tudnak vagy nem akarnak kilépni a
mosogatópult mögül, és kiszabadulva az otthoni szülői
kötöttségekből jókedvűen eldagonyázgatnak a koleszban és a
maradék pénzüket cigire meg alkoholra költik. Ugyanúgy vinnünk
kell törülközőt, fogast, ágyneműt (takarítószereket), mintha
saját házba költöznénk, a mosógépnél pedig még sorba is
állhatunk - nem beszélve a ruhaszárító kötélről.
Sajnos az ügynökségnél
bonyolítóként alkalmazottak is rátesznek egy lapáttal, mert
meggyőződésük, hogy magyar Londonban CSAK a
mosogató-porszívó-lapát szent háromszögében érvényesülhet
és netovább, így ennek fényében hátráltatják néha az
elhelyezkedést is. Saját fülemmel hallottam egy
holland-német-angol szakos diplomásnak amikor azt mondták, hogy a
diplomájával itt semmire sem megy, de a szomszéd hotel éppen
keres konyhalányt, ha gondolja akkor hétfőn kezdhet.
Legjobb vicces történeteim mégis
innen vannak, talán azért, mert amikor oda kerültem két hétre,
ez egybeesett az első munkám kezdésével is, és ez utóbbi
sikerült feledtetni az előbbi korlátain, és kicsit kívülállóként
nézhettem a többiek tevékenykedését.
Érkezésemkor éppen lakógyűlés
volt, mert az iroda akkor gyűjtötte be a heti lakbért mindenkitől.
Egy kb. 3 négyzetméteres szobáért fizettem 120 fontot hetente,
kilencünkre jutott egy fürdőszoba és egy kb. 5 négyzetméteres
konyha-étkező, ami a zsebkendőnyi, teljesen elhanyagolt kertre
nézett. Ingyen wi-fi volt, tévé/rádió nuku, se egy szék ahol
leülhetnél. Az én ablakom is a kertekre nyílt, így éjszakánként
élvezhettem a helyi council estate-be szorult kisebbség és
bevándorlók által tarkított utca zaját.
Tehát a lakógyűlésre vissza:
előttem érkezett nyíregyházi párnak magyarázták nagy
lendülettel, hogy mik a szabályok (kerten keresztül közlekedünk,
nem zárjuk az ajtót), és hogy a szent háromszög kombót hogyan
lehet jól megcsípni magyar módra: kell VALAKI aki beajánl a
munkára. Az éjszakás műszak a legvalószínűbb, és ha
szerencséd van, akkor magyarok között dolgozhatsz, mert akkor
legalább érted mi a feladat. A közel 27,5 perces fejtágítás
után a fővezér (másfél éve lakott a házban) rám nézett és
nekem szegezte a kérdést:
- Hello. Ki vagy?
- Sziasztok, Gabi vagyok.
- Mikor jöttél Londonba?
- Két hete.
- Van már munkád?
- Igen.
- Tééééényleg? Te tudsz angolul???
És hol dolgozol?
- Cityben egy német bankban vagyok az
igazgató asszisztense.
.
.
.
.
.
.
- Aha. És kid dolgozik ott?
- Senkim. Jelentkeztem az
álláshirdetésre a neten, és felvettek.
- Ilyet még nem hallottam... Oszolj
mindenki!
Azóta én vagyok az elrettentő példa,
mumus, mesebeli szörnyeteg, kivétel erősíti a szabályt stb.,
akin át lehetett nézni, mert ilyen biztosan nincs.
Jártam aztán ugyanezen ügynökség
másik, felújított tömegszállásán is, ahol lehetett lakosztályt
bérelni (szoba-konyha saját fürdőszobával). Nagyon közel volt a
metróhoz, egy régi 10 emeletes épületet kupáltak ki és
alakítottak át normális szobákká. Itt akár hosszabb ideig is
ellehet az ember, bár pontosan annyit fizet, mintha ugyanabban az
övezetben egy háromszobás házat bérel. Előbbiben hetente kell
lakbért fizetni és 2 hét a depozit/felmondási idő, viszont
meglehetősen pici és minden extráért külön díjat kell fizetni
(porszívó, mosógéphasználat a közös mosókonyhában, tv,
tároló - ha kerékpárod van stb.) Saját háznál így első
beérkezésre 6 hónap lakbért előre le kell tenni és van 1 hónap
kaució is. Ezt is el lehet kezdeni otthonról intézni, és pár nap
leforgása alatt beköltözhetünk egy saját bérleménybe. Ergo ez
utóbbit kell választani.
2. Lépjünk tovább
Ha már van kezdeti szállás a fejünk
felett, akkor érdemes elkezdeni a munkakeresést és a hosszútávú
szállásunk felkutatását. A kettő szorosan összefügg, mert
Londonban pl. ahol a város körül futó körgyűrű (M25) 600 km
feletti méreteket ölt, és észak-dél illetve kelet-nyugat
irányban metró/vonat akár 2,5 órát is utazhatunk (+/- buszozás
és séta), ésszerű a munkahelyünk közelében lakást találni.
Aki egyedül (gyerektelenül) érkezik, annak tényleg lehet
szerencséje és két saroknyit kell csak ingáznia. Gyerekkel már
érdemes megnézni az iskolákat is, és ekkor a belváros már ki is
esett a lehetőségekből.
Kerületenként és zónánként is
változó árakkal találkozhatunk. Mindig vannak felkapott és
kevésbé szerencsés részek, mint minden nagy városban. Van egy
nagyon jó ingatlanos oldal: Rightmove, ahol kedvünkre válogathatunk
lakások, házak között. Az árak nagyon jól tükrözik a
helyszínt és a lakás állapotát. Itt is érvényes az, hogy ami
nagyon olcsó, az nagyon gáz állapotban van, vagy rossz a környék,
közlekedés stb. Rá kell szánni egy jó pár napot, amikor az
ember ellátogat a lehetséges helyszínre és szépen gyalogosan
végigjárja a környéket. Egyrészt meg lesz az első benyomás,
másrészt az alapvető dolgokat is megnézhetjük, mint pl. orvosi
rendelők, boltok, buszok, megállók elhelyezkedése.
A belvárosban nem nagyon vannak
lakások, vagy inkább amolyan "buli-lakások". Buli helyen
van, és állandóan áll a bál a környéken vagy a túristák
miatt, vagy a tűntetések örömére. Viszont négykézláb haza
lehet menni a kocsmából, ha valakinek ez szempont. A 3-as zónától
kifele arányosan drágulnak az árak, a bevándorlók és színesedő
bőrök arányában. Vannak iszonyatosan olcsó területek, és van a
helyi Rózsadomb, amit itt Richmondnak hívnak (DNY London).
Richmond |
Érdemes előre kigondolni, hogy mik
azok a szempontok, amik fontosak a lakásban. Első a lakás fajtája
(szoba, lakás v. ház) második a hely (körzet, kerület esetleg
utca), aztán az ínyencségek (szobák száma, konyha, fürdők
száma, garázs/tároló). Ezek alapján szűkíthetjük a keresést
és egyszerűsíthetjük a lehetőségeket.
Ha kinéztük az áhított ingatlant,
akkor időpontot kell kérni az ügynöktől, és jöhet a látogatás.
Mára már szinte teljesen eltűntek a közvetlen lakásajánlatok,
szinte mindenki közvetítőn keresztül ad bérbe vagy árul
ingatlant. Meg kell nézni a ház állapotát, rá kell kérdezni a
rezsire, helyi adóra (council tax), parkolási lehetőségekre és a
leltárra (mi az, amit a házzal kapunk a látottakból). Lehet
bútorozott és bútorozatlan ingatlanokat bérelni, előbbinél csak
a ruháinkat és az edényeinket kell költöztetni, utóbbinál
biztos nem fognak a kaucióból levonni, ha a gyerek összefirkálja
a saját étkezőasztalunkat. Esetenként össze is lehet állni, ha
valaki baráti társasággal érkezik, jobban jár mindenki, ha
nagyobb házat bérelnek közösen, mint külön-külön egy-egy
szobát, ám közös lónak itt is túrósodik a háta.
Praktikus, ha a landlady/landlord nem
valahol a Bahamákon lakik, mert bármi problémánk támad, elég
nehéz lesz rendezni a számlát vagy engedélyeztetni egy javítást.
Léteznek un. managed property-k, amikor a bérbeadó ügynök
házinéniként szerepel és őket lehet hívogatni, ha leáll a
fűtés egy laza péntek délutánon.
Az árak nem alacsonyak, de nem is
sokkal magasabbak, mint a jó kis frank alapú hitelkamatok, amik
otthon röpködnek. És amiből ezt fizetni kell, az nem a magyar
minimálbér.
Általános megjegyzés: nagyon sok
magyarok lakta összeköltözős ház van, ahol vagy magyar a tulaj
és így osztja a házra jutó terheket vagy csak a teret, vagy a
főbérlő magyar és flat-shareként üzemelteti a saját
bérleményét. Lényeg a lényeg: ezeken a helyeken rendszerint a
közös élőtér (a konyha) a magyar gettó. Itt esténként
összejönnek a lakók, és egymásra licitálva panaszkodnak, hogy
milyen rossz itt nekik, mennyire hiányzik az otthonuk és milyen
sz@r a munkájuk. Aki nem akar depresszióval küzdeni, képességei
alatt teljesíteni (olyan munkát elvállalni, amihez túlképzett,
de a többiek is ezt csinálják, akkor neki is jó lesz), örülni,
hogy 12 pennyvel többet keres óránként, mint a másik szobában
lakó, és sírva mulatni, az inkább keressen a neten vagy
apróhirdetések között valami más nemzetiséget és vegyüljön.
Én a Cityben dolgozom, akárhol
kereshettünk volna lakást, most az 5. zónában Chadwell Heath
közelében vagyunk. Itt találtam a neten egy olyan iskolát, amire
az otthoniak is rábólintottak anno, ezért szó szerint
ráköltöztünk a sulira. (Erről bővebben majd az iskolaválasztós
résznél.) A vonat csúcsidőben 3 percenként jön és 20 perc
alatt a Liverpool Street Station-ön vagyok (ahonnan 2,3 perc a
munkahelyem).
KÖZLEKEDÉS
Az egyik legdrágább mulatság
Londonban, viszont működik és a járatok csúcsidőben szinte
egymást érik. Összesen kilenc zónára van osztva a város,
körvonalban felrajzolva, mint egy darts-tábla. a 7-9 zónák már
annyira külvárosiak (észak-nyugat), hogy a legtöbb jegy oda nem
is érvényes, a díjtáblázatokban 1-6-ig vannak felsorolva a
tarifák. A tuti belváros az 1-2. zóna, itt van a City és a
legtöbb múzeum, látványosság.
Többféle közlekedési eszköz és
mód van, amit igénybe vehetünk, először a jegyek/bérletek:
1. Oyster kártya
Hitelkártya szerű mágneses lapocska,
amivel bármilyen közlekedési eszközön utazhatunk Nagy-London
belterületén (M25-ön belül). Buszra felszállva a vezetőnél
kell csipogni. Metrónál és vonaton a kapuknál befele és kifele
is érvényesíteni kell (rá kell illeszteni az érzékelőre).
Különböző jegyeket tárolhatunk a kártyán:
a) Pay as you go: Mint egy feltöltős
telefon. Rátöltünk 20 fontot, és addig utazgatunk, amíg a
keretből futja. Előnye, hogy nincs lejárati határideje, bármerre
mehetünk, amíg a pénzünkből futja, nincsenek területi korlátai.
Hátránya: hamar le lehet cuppantani a keretet, főleg ha
folyamatosan használjuk. Van egy napi limit rajta, de az elég
magas, a napijegy árával egyező. Akkor érdemes használni, ha
csak alkalmanként utazunk, vagy kiegészítésnek tartjuk a fix
jegyünk mellett.
b) Heti jegy (7 days travel card):
zónánként lehet vásárolni, a bejárni kívánt területekre
érdemes megvenni. Előnye: a kiválasztott területen 7 naptári
napon belül korlátlanul használhatunk minden tömegközlekedési
eszközt. Hátránya: ha "határt lépünk", büntetést
kell fizetni (vagyis ezért érdemes Pay-as-you-go keretet is tartani
a kártyán). Jóval kedvezményesebb, mint a pay-as-you-go ára, de
csak akkor, ha tényleg minden nap és sokszor/nagy területen
utazunk, viszont korlátozott a felhasználási ideje. Ha valamiért
nem tudjuk használni (megváltozott a program, betegség), akkor
veszett fejsze nyele.
c) Havi/éves bérlet: hasonlóan
működik a heti bérlethez, csak még kedvezőbb az ára.
Ezeket az állomáson a jegypénztárnál,
automatákból vagy az interneten is meg tudjuk venni. Eleinte
érdemes személyesen intézni, csak hogy érezzük az ízét a
sorban állásnak és tuti azt vegyük amire szükségünk van.
Legelső alkalommal amúgy is ezt kell tennünk, mert valahogy be
kell szereznünk a kártyát is, erre most 5 font kauciót kérnek,
különböző tokokkal osztogatják, és ha mégsem lenne rá
szükségünk, akkor bármelyik állomáson leadhatjuk - depozitot
pedig (de csak azt) visszafizetik.
Sorállás a Liverpool Street Station-ön |
Internetes vásárlásnál regisztrálni
kell a kártyát, és kiválaszthatjuk, hogy milyen jegyet
szeretnénk. Figyelem: 24 óra az átfutási idő, ezért csak akkor
használjuk, ha előre megterveztük az utat és nem azonnal
indulnánk neki a városnak (erre csak a személyes feltöltés ad
lehetőséget). Mielőtt fizetnénk, meg kell adni a helyet, ahol
aktiválni tudjuk a feltöltésünket. Ez azt az indulási vagy
célállomást jelenti, amerre menni szeretnénk, ugyanis csak annak
a helynek a kapuinál lesz majd rácsippantva a megvásárolt
egységünk és sehol máshol.
2. Papír alapú jegyek
Kis karton kártyák mágnes csíkkal,
különböző kódokkal és színekben. Ezeket a buszon vagy
felmutatni kell, vagy a metró/vonat kapukban a megfelelő nyílásba
bedugni. A kapu akkor nyílik, ha a középtájt lévő nyíláson
kiköpott jegyet kivesszük.
a) Napi jegy: Vagy 24 órára érvényes,
vagy bizonyos állomások közötti közlekedésre alkalmasak. Nem
nagyon használják, inkább túristáknak van, illetve a
repülőtereket ezzel lehet megközelíteni. A reptéri transzferekre
az Oyster kártya nem használható.
b) Vonaljegy vonatra (point-to-point
ticket): általában heti, havi vagy éves változata van, és
fényképes igazolvány szükséges hozzá, amit 3 perc alatt
bármelyik állomáson kitöltenek. Ezután megvehetjük a papír
alapú jegyünket.
16 év alattiaknak Londonban külön
fényképes igazolványt lehet kérni (fent a képen zöld színű), iskolai igazolás és 10 font
ellenében állítják ki, amire az Oysterhoz hasonlóan tudunk
egyenleget vagy diákbérletet töltögetni, jóval kedvezményesebb
tarifáért, mint a felnőtteknek. Ha csak látogatóban van diák
nálunk, annak is lehet heti travel cardot olcsóbban venni, viszont
a pay-as-you-go tarifája a felnőttekével lesz egyenlő.
A helyi diákkártyával a buszokat
ingyen használják a gyerekek, 11 év alatt pedig felnőtt
kíséretével még jegyre/kártyára sincs szükség, minden
tömegközlekedési eszközt fizetés nélkül vehetnek igénybe.
A gyalogláson kívül a buszozás a
legolcsóbb mutatvány (heti jegy, amit szintén az Oyster kártyára
csippantanak rá most 18.80 font korlátlan használattal), de nem
javasolt, főleg hétköznapokon, mert lejár a személyije az
embernek, mire eljut a célállomásra. Ráadásul az összes járat
amolyan városnéző cirkuszmenetben van, azaz minimum egy fontos
látványosságot útba ejt, minden állomáson, fánál és
öngyilkosjelöltnél megáll és persze a bal oldalon közlekedve
"onnan jön amerre mennie kellene". Eleinte tuti rossz
irányba fogunk felszállni.
A kijelölt megállóban (bus stop) ha
ott ácsorgunk, vagy ha leszálló van megáll, a requested
stoppokban viszont erőteljes karmozdulatokkal kell integetni (de nem
bemutatni!), hogy fel szeretnénk szállni. A telepi minijáratok
(kicsik, mint a Várbusz), ott állnak meg, ahol valaki leinti őket,
nincs kijelölt megállóhelyük, csak útvonaluk. Minden járatra
lehet a sofőrnél is jegyet venni, pont kétszer annyiba kerül,
mintha előre megváltanánk az automatából, nem beszélve a
kedvezmények teljes elvesztését.
Most már fel vannak szerelve a
buszmegállók rendes menetrenddel és térképpel, valamint a
buszokon megy egy világító faliújság a végállomás és a
következő megálló nevével és mindezt már be is mondja egy
csinos női hang is a gyengébbek kedvéért. Ha már rutinosak
vagyunk, vagy nagyon ráérünk és tudjuk, hogy messzire megyünk,
akkor érdemes (ha van) az emeletre felcaplatni (óvatosan, mert
meredek és a buszsofőrök Forma 1-es pilótának képzelik
magukat), onnan viszont a kiválasztott megálló előtt idővel le
kell tápászkodnunk, ami már egyszerűbb, mert ahogy fékez a busz,
simán leesünk a lépcsőn. Ha nincsen fent ülőhely, akkor le kell
jönni, mert (és erre a sofőr is figyelmezteti a kezdőket) az
emeleten szigorúan tilos ácsorogva utazni. Azt csak az alsó
szinten engedélyezik.
A csipogás miatt első ajtón lehet
felszállni, ehhez kellemes kígyózó sorok alakulnak ki már a
megállókban. Forgalmasabb helyeken, ahol akár 25-30 busz is jár,
csoportokba szedve külön-külön megállójuk van egyes járatoknak,
nem 452 utas fog 6,79 négyzetméteren tolakodni, hanem 8-9
megállóban szépen libasorban várakozni. Minden megállóban van
részletes térkép, hogy az adott busz adott irányban az utca/tér
pontosan melyik részén áll meg. Jó nehéz ezeken kiigazodni, ha
időre megyünk valahova, akkor 1. felejtős, 2. szánjuk elég időt
(mondjuk egy órát) arra, hogy el fogunk tévedni.
Amit a vonat 15 perc alatt tesz meg
(Chadwell Heath - Stratford), ugyanazt a 86 busz nyílegyenesen,
átszállás és dugó nélkül hétvégén 1,5 óra alatt.
A díjakra visszatérve egy kis
összehasonlítás: mi az 5. zónában lakunk:
- Pay-as-you-go-val 8.80-at fizetnék
naponta a bejárásért (5 napra 44 font)
- Heti travel carddal: 49.80 a díj,
kb. egy plusz megálló vagy egy hétvégi utazásnál már megéri
heti jegyet váltani.
- Havi travel carddal: 191.30 a díj,
olcsóbb, mint hetente venni jegyet.
- Havi vonatbérletem 139.40-be kerül,
amivel ugyan kötve vagyok a vonathoz és Chawell Heath-Liverpool
Street között használhatom csak (ezek között bárhol le és
felszállhatok), de mivel nekem ez az etalon, és hétvégén is
ritkán megyünk más irányba, ezért ez a legolcsóbb és
legegyszerűbb megoldás. Ha mégis megyünk valahova, akkor ott a
Pay-as-you-go keretem, illetve a kocsi :)
Londonon kívülre is érdemes előre
jegyet és helyet foglalnunk, távolsági járatokon tilos ácsorogni
a menetidő alatt, ráadásul olcsóbb a neten fizetni, mint helyben.
Ez érvényes a vonatokra és a buszokra is.
Indulás előtt tessék útvonalat tervezni, erre a legjobb - mily meglepő, a tfl saját oldala (Transport for London). Nagyon praktikus térképeket is tudunk onnan letölteni, a nagy felbontású teljes London metró/vonat részt mai napig használom. Itt egyébként az aktuális díjakat is ki lehet silabizálni és költségelemzéseket lehet gyártani, hogy mi az aktuálisan legolcsóbb.
És egy kis tánci a végére: T-mobile flashmob a Liverpool Street Station-ön - csak hogy tudjátok hol esz a fene minden nap :) és igen, ennél jóval nagyobb tömeg szokott ott lenni. Viszont a bemondó csaj most is működik :D
Következő rész: álláskeresés
Kedves G, sok-sok köszönet az írásaiért egy ideje rendszeres olvasója vagyok, kíváncsian várom az álláskeresős részt - egyetlen egy kérdésem merült fel, de lehet, hogy már írt róla: van-e még a HRT, HRT2 teszt, találkozott-e vele? Üdvözlöm.
VálaszTörlésNem volt hozzá szerencsénk, vagy csak nem tudok róla :) Ha ez a housing benefittel kapcsolatos, akkor biztosan nem, mert nem vagyunk jogosultak. Családi pótlékot és gyerekek után járó adókedvezményt kapunk, erről is lesz később majd egy bejegyzésben szó, mert elég sok a buktató - és itt kitérek majd a housing benefitre is érintőlegesen (tapasztalat híján).
VálaszTörlésÉs köszönöm a kedves szavakat :)